Vård- och omsorgsprogrammet

Du ska välja vård- och omsorgsprogrammet om du vill arbeta inom hälso- och sjukvård, psykiatri, äldreomsorg eller inom funktionshinderområdet.

Vård- och omsorgsprogrammet är ett yrkesprogram där du får möjlighet att utveckla din förmåga att samarbeta, ta ansvar och vara kreativ.

Här tränar du dig i att utföra de arbetsuppgifter som krävs i yrkeslivet. Det kan handla om att ge stöd till människor i det dagliga livet och omfatta behov som att förflytta sig, andas, hålla sig fräsch, känna sig trygg och värdefull. Det kan också vara medicintekniska uppgifter, administration och att ge stöd i olika sociala sammanhang.

Teori och praktik

Utbildningen knyter samman teori och praktik genom studiebesök, scenarioträning och 15 veckors arbetsplatsförlagt lärande (APL). I vårt metodövningsrum övar du praktiska moment och omvårdnad med klasskamrater och på våra övningsdockor. Du får också förutsättningar att läsa de kurser som krävs för att du, efter din gymnasietid, ska kunna fortsätta med högskolestudier (Svenska 3, Matematik 2a och Engelska 6).

Vi är ett certifierat vård- och omsorgscollege

Vi är ett certifierat vård- och omsorgscollege. Detta innebär att vi har ett nära samarbete med arbetsgivarna för att ge dig en utbildning av hög kvalitet och för att göra dig mer attraktiv på arbetsmarknaden. Vi har en nationell certifiering vilket innebär en kvalitetsgaranti för dig som elev och vid avslutad utbildning får du, utöver din yrkesexamen, även ett diplom från vård- och omsorgscollege som bekräftar din kompetens.

Skyddad yrkestitel

Utbildningen ger förutsättningar för att du ska kunna ansöka om och använda dig av titeln undersköterska. Från och med 1 juli 2023 är undersköterska en skyddad yrkestitel. Det innebär att man behöver ett bevis från Socialstyrelsen för att få använda titeln undersköterska inom vård och omsorg.

Exempel på jobbmöjligheter direkt efter utbildningen

Efter avslutad utbildning kan du arbeta som:

• undersköterska
  • skötare inom psykiatri
  • personlig assistent
  • stödassistent inom LSS
  • pedagogisk assistent i skolan

Exempel på jobbmöjligheter efter yrkeshögskola eller högskola/universitet

När du går vård- och omsorgsprogrammet har du möjlighet att läsa in högskolebehörighet. Efter avslutade högskolestudier kan du exempelvis arbeta som:

• sjuksköterska
  • socionom
  • arbetsterapeut
  • fysioterapeut
  • logoped
  • dietist
  • stödpedagog
  • socialpedagog
  • äldrepedagog
  • hälsopedagog
  • polis
  • brandman

Vi erbjuder dig möjlighet att läsa in högskolebehörighet inom ramen för utbildningen.

Se filmen om vård- och omsorgsprogrammet

Vill du besöka Söderslättsgymnasiet och skugga en elev?

Om du är nyfiken på hur det är att gå på Söderslättsgymnasiet kan du skugga en elev eller en klass på ett av våra program. Klicka på länken nedan för mer information!

Skugga en elev/en klass

Bildningsförvaltningen