Industritekniska programmet är ett yrkesprogram som ger dig de kunskaper som behövs för att arbeta inom svetsning.

På industritekniska programmet får du färdigheter i grundläggande svetsningsmetoder och processer inom industrin.

Profil Svetsteknik

Som svetsare får du ett praktiskt jobb där du får arbeta med händerna i en spännande och varierande bransch. Under dina tre år lär du dig att behärska olika svetsmetoder och vanligt förekommande arbetsuppgifter som du kommer stöta på i din framtida yrkesroll. När du tagit studenten kan du arbeta som svetsare inom många olika fält.

Inom ämnet svetsteknik får du färdigheter i grundläggande svetsningsmetoder och processer inom industrin. Du kan även välja att fördjupa dig inom svetsteknik och då får du kunskap om kvalificerad IW-svetsning som används inom den senaste internationella kravstandarden. Du får också en förståelse för hur du ska utföra en produkt från ritning till färdig produkt.

APL – arbetsplatsförlagt lärande

På industritekniska programmet kommer du, under årskurs 2 och 3, att ha en viss del av din utbildning ute på en arbetsplats (APL). Där följer du en handledare och utför arbetsuppgifter inom dina kursmål, men du får även tid och möjlighet att träna på det du har lärt dig.

Vill du besöka Söderslättsgymnasiet och skugga en elev?

Om du är nyfiken på hur det är att gå på Söderslättsgymnasiet kan du skugga en elev eller en klass på ett av våra program. Klicka på länken nedan för mer information!

Skugga en elev/en klass

Bildningsförvaltningen