I dagens tekniktäta samhälle är teknikprogrammet verkligen en utbildning som lämpar sig för dig som vill kombinera kreativitet med teknik. Här få du möjlighet att använda dina kreativa förmågor, ditt logiskt tänkande och din matematiska fallenhet. På vårt teknikprogram – med inriktning design- och produktutveckling – kan du välja mellan två profiler: innovation eller spelteknik.

Teknikprogrammet med inriktningen design- och produktutveckling, är en teoretisk, skapande och kreativ teknikutbildning.

Profil Innovation

Vill du vara med och bestämma hur framtidens produkter ska se ut? Gillar du problemlösning? Bakom alla artefakter (produkter skapade av människor) finns ett gediget design- och utvecklingsarbete. Hos oss utvecklar du din kreativitet, ditt logiska tänkande och din förmåga att utveckla nya produkter och innovationer.

Våra kurser innehåller moment som konstruktion, CAD samt design- och produktutveckling.
I flera av våra kurser jobbar vi i projekt som är knutna till verkligheten. Våra modellmaskiner (exempelvis 3D-skrivare) hjälper dig som elev att visualisera dina idéer och få fram prototyper eller verkliga produkter.

Profil Spelteknik (nyhet från och med HT-23)

Gillar du dataspel? Vill du lära dig att utveckla dataspel? Oavsett om du vill designa dem eller programmera dem från grunden, så kommer du att utvecklas inom profilen spelteknik – ett område i gränslandet mellan konstnärligt skapande och teknik.

Du lär dig grundläggande färdigheter i de senaste programvarorna. Du skapar spelgrafik med 3D-modellering och 3D-animationer samt ritar och utvecklar kreativa och interaktiva spel.
Våra kurser innehåller moment som programmering, digitalt skapande och animation.

Se filmen om teknikprogrammet

Vill du besöka Söderslättsgymnasiet och skugga en elev?

Om du är nyfiken på hur det är att gå på Söderslättsgymnasiet kan du skugga en elev eller en klass på ett av våra program. Klicka på länken nedan för mer information!

Skugga en elev/en klass