Samhällsvetenskapsprogrammet

Samhällsvetenskapsprogrammet med inriktning samhälle eller inriktning beteende ger en bred utbildning och öppnar dörrar för studier och yrken inom många olika områden.

Samhällsvetenskapsprogrammet med inriktning samhälle eller inriktning beteende ger en bred utbildning.

På samhällsvetenskapsprogrammet väljer du i årskurs 2 mellan inriktning samhälle eller inriktning beteende. Båda inriktningar förbereder dig för universitets- och högskolestudier.

Årskurs 1: Du får förståelse för samhället

Kunskap: Du deltar i debatter och rollspel om mänskliga rättigheter, både på svenska och engelska.

Ansvar: Du får planera och genomföra projekt.

Glädje: Här får du stark gemenskap och vi-känsla samtidigt som du utvecklas personligen.

Årskurs 2: Du får utforska samhället

Kunskap: Du får internationella kunskaper för att du ska förstå din omvärld och kunna förändra världen. Du får också fördjupade kunskaper i ämnen som psykologi och kommunikation.

Ansvar: I vårt FN-rollspel intar du rollen som FN-diplomat genom att debattera och skriva resolutioner för en bättre värld.

Glädje: I årskurs två gör vi en studieresa till Stockholm med besök i riksdagen.

Årskurs 3: Du förbereder dig att förändra världen

Kunskap: I kurserna kriminologi, sociologi samt rätten och samhället lär du dig analysera samhället, såsom brottslighetens orsaker och hur människan påverkas av samhället. Du lär dig också att tolka lag med hjälp av case och rättegångsspel.

Ansvar: Du genomför en rad olika verklighetsbaserade projekt som förbereder dig inför framtiden.

Glädje: Du lär dig att dig möta och leda människor genom olika fältstudier, studiebesök och föreläsningar.

Se filmen om samhällsvetenskapsprogrammet

Vill du besöka Söderslättsgymnasiet och skugga en elev?

Om du är nyfiken på hur det är att gå på Söderslättsgymnasiet kan du skugga en elev eller en klass på ett av våra program. Klicka på länken nedan för mer information!

Skugga en elev/en klass

Bildningsförvaltningen