Teknikcollege

Högskolestudier eller arbete direkt? Vill du bli ingenjör, svetsare eller driftunderhållstekniker? Välkommen till Teknikcollege, där valfriheten är stor!

På Teknikcollege kan du välja mellan två utbildningar: teknikprogrammet eller industritekniska programmet.

Mer än 90 procent av våra yrkeselever som läser på Teknikcollege får jobb efter studenten. Vill du hellre läsa vidare efter studenten så lägger vi grunden för yrken som till exempel ingenjör, arkitekt eller konstruktör.

Två utbildningar

Du väljer mellan två olika utbildningar:

Teknikprogrammet – design och produktutveckling

Teknikprogrammet är ett högskoleförberedande program som bland annat lägger grunden för olika ingenjörsutbildningar. På Söderslättsgymnasiet kan du läsa inriktningen design- och produktutveckling med möjlighet till utökade kurser (fysik 2 och matematik 4-5) inom ramen för teknikcollege. Vi vänder oss till dig som vill arbeta med din kreativa förmåga och som har känsla för formgivning, konstruktion och design.

Programmet går dessutom att kombinera med elitfotbollsgymnasiet (NIU) samt våra olika lokala idrottsutbildningar.

Industritekniska programmet – svetsteknik, licenssvetsning

Du får svetsutbildning som svarar mot den senaste internationella kravstandarden inom området. Du får med dig spetskompetens inom svetsning och en stor arbetsmarknad öppnas för dig, inte bara i Sverige.

Söderslättsgymnasiet har certifierats att bedriva utbildning för internationella svetsare. Det innebär att vi utbildar enligt ett internationellt system under svetskommissionen som är Sveriges representant när det gäller IW-utbildningar (International Institute of Welding).

Om du i stället väljer att fördjupa dig inom driftsäkerhet och underhåll får du kunskap om den kvalificerade teknik som används inom processindustrin.

Programmet gå att kombinera med våra lokala idrottsutbildningar.

Vad är Teknikcollege?

Teknikcollege bygger på en regional organisation där flera kommuner samverkar genom avtal.

Bildningsförvaltningen