Barn- och fritidsprogrammet

Barn- och fritidsprogrammet erbjuder dig en bred och spännande yrkesutbildning. Du får en yrkesexamen som barnskötare, elevassistent eller aktivitetsledare. Programmets kärna är att arbeta med människor, hälsa och pedagogik. Du får även en grundlig ledarskapsutbildning samt en god kunskap i ämnet kommunikation.

Barn- och fritidsprogrammet erbjuder dig en bred och spännande yrkesutbildning.

Direkt efter avslutad utbildning har du fått en god grund för ditt framtida yrkesliv och har möjlighet att få arbete direkt.

APL i varje årskurs

Programmet erbjuder minst fem veckors praktik APL (arbetsplatsförlagt lärande) under varje årskurs. De teoretiska kunskaperna knyts till ett praktiskt arbetssätt i samarbete med pedagogiska verksamheter utanför skolan. APL ger dig tillfälle att arbeta praktiskt inom din framtida bransch under utbildningen. Du får arbeta med människor och utveckla ditt ledarskap utifrån inriktningen Pedagogiskt och Socialt arbete.

Under tredje året har du dessutom möjlighet att göra tre veckors APL utomlands (i Spanien). Vi har ett Erasmus+ projekt där du kan få göra din APL på förskolor eller i skola. Förutom APL arbetar du med olika former av projekt – moduler – där du knyter det teoretiska lärandet till praktisk kunskap ute i pedagogiska verksamheter.

APL innebär att du blir mer ansvarstagande, utvecklar ditt ledarskap samt mer rustad för ditt kommande arbetsliv. Du kommer att vara attraktiv på arbetsmarknaden efter avslutad utbildning.

Idrottsutbildningar

Väljer du barn- och fritidsprogrammet på Söderslättsgymnasiet kan du dessutom kombinera utbildningen med elitfotbollsgymnasium (NIU) eller lokal idrottsutbildning.

Se filmen om barn- och fritidsprogrammet

Vill du besöka Söderslättsgymnasiet och skugga en elev?

Om du är nyfiken på hur det är att gå på Söderslättsgymnasiet kan du skugga en elev eller en klass på ett av våra program. Klicka på länken nedan för mer information!

Skugga en elev/en klass