Är du tekniskt intresserad och vill ha ett fritt och ansvarsfullt yrke? På el- och energiprogrammet får du kunskaper i att konstruera, installera och underhålla olika typer av elinstallationer.

El- och energiprogrammet är en spännande utbildning som lägger grunden för en utvecklande karriär.

Profil – Elteknik

El- och energiprogrammet på Söderslättsgymnasiet är en spännande utbildning som lägger grunden för en utvecklande karriär. Här kan du både få en utbildning som leder till arbete samtidigt som du kan bli behörig för högskolestudier.

Elektriker är ett yrke som ändras i takt med teknikens framfart. I ett samhälle som ständigt expanderar kommer elteknikbranschen att ha goda tillväxtmöjligheter och som elektriker kommer du att ha olika arbetsuppdrag och erbjudas olika utvecklingsmöjligheter.

Hos oss får du ta mycket eget ansvar, men i gengäld får du en lovande framtid. Under utbildningen samverkar vi med näringslivet och under årskurs 3 är du mer än 50 procent av din skolvecka ute på ett företag (APL, arbetsplatsförlagt lärande).

ETG – Elteknikbranschens gymnasium

El- och energiprogrammet i Trelleborg är anslutet till Elteknikbranschens gymnasium (ETG). Om du efter genomförd utbildning även får en godkänd ETG-examen har du fullföljt din lärlingsutbildning och kan börja arbeta som förstaårsmontör direkt efter gymnasiet. Möjligheter finns att du kan bli mer anställningsbar om du har en ETG-examen. Ökad samverkan mellan skola och arbetsliv ger en mer kvalificerad yrkesutbildning.

Vi följer inte strömmen – vi leder den!

El- och energiprogrammet på Söderslättsgymnasiet är anslutet till Elteknikbranschens gymnasium (ETG).

Vill du besöka Söderslättsgymnasiet och skugga en elev?

Om du är nyfiken på hur det är att gå på Söderslättsgymnasiet kan du skugga en elev eller en klass på ett av våra program. Klicka på länken nedan för mer information!

Skugga en elev/en klass