"Det var ett lätt val att välja SSG" - intervju med Alfons

Efter att ha läst naturprogrammet på SSG under åren 2018-2021 pluggar Alfons nu vidare till veterinär.

Alfons lärde sig vilken studieteknik som funkar för honom under gymnasieåren.

Fotograf: Privat

Han berättar om hur han resonerade när det var dags för gymnasieval:

För mig var det ett ganska lätt att välja SSG. Jag visste att det var en bra skola, och pallade inte pendla till Malmö. Eftersom jag inte riktigt visste vad jag skulle göra efter gymnasiet valde jag naturprogrammet. Jag tänkte att det skulle öppna många dörrar inför framtiden.

Gymnasietiden var bra, även om det var lite speciellt under coronapandemin. På grund av den läste vi mycket på distans, främst under tvåan. Det var najs i början, men blev jobbigt i längden. Man vill ändå ha en vardag. Många hade svårt att hitta motivationen att plugga, men för mig gick det ändå helt okej.

Fördel att ha gått natur

Efter studenten gjorde jag lumpen och jobbade. Jag fick jobb genom en släkting, men jag tror att det kan vara en fördel att ha gått naturprogrammet. Det krävs ändå viss disciplin för att klara den utbildningen, vilket borde tilltala många arbetsgivare.

Två år efter SSG började jag läsa veterinärprogrammet på SLU i Uppsala. Tanken på att bli veterinär har funnits i bakhuvudet sedan jag var liten, och när jag var redo att börja plugga igen tänkte jag att ”varför inte testa?”.

Studieteknik som kommer till nytta

Tiden på SSG har gett mig en bra grund inför universitetet, rent kunskapsmässigt men också genom att jag hittade en studieteknik på gymnasiet som jag har nytta av nu. Jag vet att jag lär mig bäst genom att lyssna på föreläsningarna och sedan förklara och återberätta för andra. Jag antecknar inte så mycket. Den stora skillnaden jämfört med gymnasiet är att här läser vi oftast bara en kurs i taget.  Det gillar jag.

Jag trivs bra på utbildningen och med studentlivet i Uppsala, och planen är att fortsätta så att jag kan ta examen. Eftersom veterinärutbildningen bara finns här, har jag lärt känna folk från hela landet.