Tidigare elev blir biträdande rektor på Söderslättsgymnasiet

Emma Wiking är ny biträdande rektor på Söderslättsgymnasiet i Trelleborg. Hon kommer närmast från en tjänst som förstelärare på S:t Petri i Malmö.

Emma Wiking, ny biträdande rektor på Söderslättsgymnasiet i Trelleborg

Fotograf: Yana Broberg

– Jag kommer att ansvara för programmen barn- och fritid, vård och omsorg, försäljning och service samt för ekonomiprogrammet, berättar Emma Wiking.

Har gått på Söderslättsgymnasiet

Söderslättsgymnasiet är en ny arbetsplats för Emma Wiking, men på 90-talet gick hon på skolans samhällsprogram.

– Då var det inte fritt skolval utan jag blev tilldelad en plats här på Söderslättsgymnasiet, fastän jag egentligen ville till Malmö. Men jag blev väldigt förtjust i skolan och jag hade tre fantastiska år här. Så det var en speciell känsla, första dagen på jobbet, att vara tillbaka i min gamla skola, ler Emma.

Hon är utbildad gymnasielärare i svenska och historia, men har sedan länge arbetat med utvecklingsfrågor, framför allt inom kollegialt lärande och systematiskt kvalitetsarbete.

– Det ska bli roligt att få vara med i utvecklingen av både det kollegiala lärandet och det systematiska kvalitetsarbetet där jag har mycket att bidra med. Min erfarenhet är att det är viktigt att så många röster som möjligt får höras i det systematiska kvalitetsarbetet, inte bara lärare utan även övrig skolpersonal och elever. Så att alla känner ett ansvar för vårt arbete och för skolan som helhet, menar Emma Wiking.

Hon fortsätter:
– För mig innebär systematiskt kvalitetsarbete att hela tiden ha ett nyfiket och utvecklingsbenäget förhållningssätt att se på sin egen verksamhet; vi kan hela tiden utvärdera och ta reda på vad vi kan bli lite bättre på. Men också reflektera över vad vi är bra på och hur vi kan fortsätta hålla i det.

Främsta uppdraget: att skapa rätt förutsättningar

Att skapa förutsättningar för lärarna att bedriva god undervisning så att eleverna kan nå sin fulla potential ser Emma Wiking som sitt främsta uppdrag som biträdande rektor.

– Jag ser det som att jag är en del av ett team där vi alla har olika professioner och uppgifter för att våra elever ska nå så långt som möjligt i sina gymnasiestudier.

Emma Wiking vill också att fler elever i Trelleborg ska välja Söderslättsgymnasiet.

– En tydlig vision för skolan, som vi ska ha med i allt, är att vi ska bli trelleborgselevens första val så att vi behåller våra elever i Trelleborg efter grundskolan. Jag kan förstå att man vill se något nytt när man börjar gymnasiet, men gräset behöver inte vara grönare på andra sidan.

Emma Wiking menar att tack vare att det finns en mångfald av såväl gymnasieprogram som elever på Söderslättsgymnasiet så skapas här en särskild dynamik som inte finns på andra skolor.

– Dessutom slipper man ju pendla till skolan om man bor här, skrattar hon.

Mer om Emma Wiking

• Bor: i Svedala
• Familj: man, två barn och en hund
• Intressen: resor (särskilt till storstäder), åka skidor