Stipendium skapar möjligheter lokalt och globalt

Bygg och anläggningsprogrammet på Söderslättsgymnasiet i Trelleborg har fått ett stipendium på 50 000 kronor från Olof Palmes minnesfond. Stipendiet skapar möjlighet för skolans yrkeselever att göra enorm skillnad för andra barn och unga.

– Vi är hedrade och tacksamma. Pengarna bidrar till att duktiga hantverkselever, genom volontärarbete på landsbygden i Zambia, kan bygga om en lagerlokal till två klassrum. Våra elever kommer på så sätt ge fattiga lantbrukarbarn i området Kakoma chansen att lära sig läsa, räkna och skriva – helt enkelt möjlighet till utbildning som vi ser som en självklarhet, säger Lasse Svensson, förstelärare och en av initiativtagarna.

Projektet ger gymnasieeleverna i Trelleborg en ovärderlig inblick och förståelse för hur livssituationen är i en annan del av världen. Eleverna kommer att bo i byn, mitt i lokalbefolkningens vardag och uppleva de orättvisor och den ojämlikhet som finns där.

Samtidigt får de använda sina hantverksfärdigheter och bygga om en lokal till skolsalar, vilket bidrar till en positiv förändring i byn. Det ska sättas in fönster, dörrar, gjutas golv, putsas väggar och målas.

Eleverna som medverkar i volontärarbetet har utmärkt sig i sitt karaktärsämne. Genom projektet blir de ambassadörer för volontärarbete, skolan och kommunen.

– Vi ser att vi kan stärka dem, när det gäller både självkänsla och val av yrke. Det är viktigt både för den enskilda individen och för branschen då Sverige har brist på yrkesarbetare, säger rektor Andreas Berntsen.

Arbetet i Kakoma, Zambia, genomförs under en 16 dagar lång vistelse, med avresa i oktober 2024.