SSG-lärare nominerad till årets UF-lärare

För tre terminer sedan började Susanne Halldén som yrkeslärare på anpassat gymnasium. Hon brinner för entreprenörskap och bestämde sig direkt för att eleverna skulle få starta och driva UF-företag. Nu är Susanne Halldén nominerad till årets UF-lärare.

Anpassade gymnasiets handelsinriktning driver ett UF-företag som i nuläget består av tre affärsområden; andrahandsbutiken Second ting som hyr ut balkläder, ett kafé med försäljning till såväl elever som lärare samt bageri/produktion av det som säljs i kaféet.

Företaget drivs i samarbete med den bygginriktningen på anpassat gymnasium. En del av vinsten skänks till välgörenhetsprojektet 7M som arbetar för att placera ut vattentankar i kenyanska byar.

Upprepning under hela skoltiden

Eftersom undervisningen på den fyraåriga utbildningen är integrerad hinner eleverna vara med och starta, driva och avsluta företaget fler gånger innan de tar studenten.

– Det är jättebra för våra elever, som behöver upprepning för att lära. Alla är med och jobbar utifrån sina förutsättningar och sin utveckling, säger Susanne Halldén.

Susanne Halldén som nominerats till årets UF-lärare brinner för entreprenörskap.

Fotograf: Fanny Nyberg

Målet: rusta eleverna för framtiden

Det är valfritt att driva UF-företag inom det anpassade gymnasiet, men för Susanne Halldén var det aldrig någon tvekan. Hon har själv varit egenföretagare innan hon blev lärare och menar att entreprenöriellt lärande ger breda kunskaper.

– Vårt mål är att rusta våra elever för samhället; samspel med andra människor, att komma i tid och så vidare. Mycket av det som man behöver lära sig får man genom att driva företag. Här måste de samarbeta, träna på att hitta motivation, lära sig om ekonomi.

Susanne Halldén menar att ett verklighetsbaserat lärande och praktiska uppgifter gör det betydligt lättare för eleverna att ta till sig kunskaper. Merparten av karaktärskurserna är därför inkluderade i UF-arbetet.

Utses på regionfinalen

Årets UF-lärare utses fredagen den 15 mars, på regiofinalen i UF-mästerskapen på Malmö Live. Susanne Halldén kommer att vara på plats, tillsammans med sitt team. Det var också kollegorna som nominerade henne.

– Det är lite skräckblandad förtjusning. Jag är inte van att stå i centrum helt själv, utan tänker att det är vi tillsammans, i hela teamet, som gör jobbet. Men självklart är det väldigt smickrande att ha blivit nominerad. Det är värt att fira, oavsett hur det går i finalen!