Sprängt studentrum på skolgården väcker frågor

Det luktar rök, väggarna är sotiga och möblerna trasiga. Det söndersprängda studentrummet är en del av vandringsutställningen Tänk om – tillsammans i krig och fred som finns på plats vid Söderslättsgymnasiet till och med 26 januari.

Tanken med utställningen är att väcka ungas tankar om hur ett krig skulle påverka vardagen. Och många elever har stannat till för att uppleva utställningen eller ställa frågor till Försvarsmaktens representanter som bemannar den.

Utställningen genomförs i Sveriges alla universitetsstäder. Att den gör ett stopp i Trelleborg beror på det goda beredskapsarbete som genomförs i Trelleborgs kommun generellt sett.

Fotograf: Fanny Nyberg

– Många undrar hur stor risken är att det blir krig i Sverige, säger Tilde Ljunggren, som till vardags är soldat på P7 i Revingehed.

Informerar om Totalförsvaret

Frågorna handlar också om hur det är att göra lumpen. Tilde Ljunggren och hennes kollega soldat Hanna Kronbert passar då på att berätta om Totalförsvaret och vad det innebär.

– Alla mellan 16 och 70 år kan kallas in i händelse av kris eller krig. Vissa har krigsplacering och andra kan behöva hjälpa till på annat sätt, säger Hanna Kronbert.

Adina Delbrant och Maja Persson som båda går i SA21A tycker att utställningen är ett bra sätt att skapa förståelse för vad ett krig skulle kunna innebära i vardagen. De går tillsammans in i containern där de får uppleva en fiktiv attack, genom ljud, ljus och lukt.

Adina Delbrant och Maja Persson tycker att besöket i container-utställningen väcker tankar. Utställningen bemannas av Tilde Ljunggren och Hanna Kronbert, soldater på P7.

Fotograf: Fanny Nyberg

– Det känns mer på riktigt när man upplever det så här. Man kan se krig på film eller läsa om det, utan att bli riktigt berörd. Detta är annorlunda, säger Maja Persson.

Vill gärna hjälpa till

Både hon och hennes klasskompis har tänkt att de skulle vara beredda att bidra om det blev krig eller kris i samhället.

– Jag skulle gärna göra något, till exempel hjälpa äldre, men jag har inte tänkt på att det är en plikt att göra det, säger Adina Delbrant.