”Parlez vous français?” – elever från SSG övar sin franska i Paris

Eiffeltornet, sniglar i vitlök och besök på Svenska Skolan i Paris. Det var några av höjdpunkterna som eleverna som läser franska på SSG fick uppleva på sin studieresa till Frankrike tidigare i år. Vi har pratat med Carla och Gustav som var med på resan.

Carla och Stina fyndar på en av Paris många marknader.

Fotograf: Karin Lindell

Under vistelsen i Paris fick eleverna bland annat i uppdrag att utforska staden och flera av de kända sevärdheterna.

– Eiffeltornet var häftigt, tycker Gustav.

– Vi promenerade mycket och kollade på olika monument. Alla hade fått i uppgift att söka upp information om var sitt monument som man sedan skulle presentera på franska när vi väl var vid monumentet, berättar Carla.

– Fast vi hann inte med att se vår sevärdhet som var Moulin Rouge (Röda Kvarnen – red. am.), men vi fick prata om den ändå i efterhand. Jag hoppas dock att jag får möjlighet att se Moulin Rouge vid ett annat tillfälle, säger Gustav.

Eleverna gjorde också ett besök på Svenska Skolan i Paris där de fick vara med på en lektion och sedan äta lunch på skolan. Franskakunskaperna hos eleverna på Svenska Skolan gjorde ett stort intryck på Carla och Gustav.

– Det var svårare än jag förväntat mig att förstå språket på plats. Så jag var imponerad över att elever, som inte kunde någon franska innan de åkte till Frankrike, faktiskt klarade av att prata språket så bra efter bara ett halvår i Paris, säger Gustav.

Skolan står för merparten av resekostnaderna

Karin Lindell, lärare i franska, berättar att Söderslättsgymnasiet stod för kostnaderna för resa, mat och boende.

– Detta är ett led i Söderslättsgymnasiets satsning på moderna språk. som är en viktig del av utbildningen i de högskoleförberedande programmen, säger Karin Lindell.

– Alla elever som läser franska 4 fick erbjudandet om att resa till Paris för att få möjlighet att använda språket ”på riktigt ”och lära känna den franska kulturen i landet.

Paris gav mersmak

Varken Carla eller Gustav hade tidigare varit i Paris. Därför tycker de båda att det var ett fantastiskt erbjudande att få åka på studieresa till Frankrikes huvudstad. Resan gav dem en inblick i den franska kulturen och båda fick en känsla för hur det faktiskt skulle kunna vara att bo i ett fransktalande land.

– Jag tycker att franskan som jag lärt mig i skolan kom till användning, säger Carla. Nu i efterhand är jag även mer motiverad att lära mig mer franska och jag har planer på att flytta till södra Frankrike nu efter att jag tagit studenten.

– Jag är mycket tacksam över att jag fick möjlighet att åka till Paris med skolan, säger Gustav.

Gustav och Stina på studieresa i Paris.

Fotograf: Privat foto

En kväll på restaurang beställde eleverna en fransk klassiker: sniglar i vitlökssmör.

Fotograf: Privat foto