Nygammal ljuskrona åter på plats i Söderslättsgymnasiets aula

I många år låg den stora ljuskronan från 1909 nerpackad och undangömd i källaren på Söderslättsgymnasiet. Den hade tidigare hängt i den stora aulan på enhet S:t Nicolai. Men för några år sedan hittades ljuskronan i samband med en byggrenovering och nu har den restaurerats för att åter igen pryda aulan.

Ljuskronan, som ritats av arkitekt Jöns Mårtensson, är i konstsmide av järn. Kronan utgörs av en krans av pilträd och vikingaskepp på en ring av havsmotiv.

Fotograf: Yana Broberg

– Under några år arbetade gymnasieelever med att restaurera ljuskronan som ett gymnasiearbete, men projektet var för omfattande för att eleverna skulle kunna slutföra det. Nu har vi haft hjälp av Port och Smides samt Prenad för att slutföra projektet och lampan har nu monterats på plats under påsklovet, säger Mats Sandberg, lokalstrateg på bildningsförvaltningen.

Historien blir till nutid

– Jag är mycket stolt och glad över att bildningsförvaltningen tillsammans med lokala hantverkare i Trelleborg tagit ett gemensamt ansvar för denna viktiga klenod som ljuskronan är och att vi kan återskapa en del av Söderslättsgymnasiets rika historia, säger Andreas Berntsen, rektor på Söderslättsgymnasiet.