Nutid möter dåtid i Söderslättsgymnasiets nya sigill

– Vi ville ha en symbol som signalerar en modern skola som är stolt över sin långa historia. Det säger Andreas Berntsen, rektor på Söderslättsgymnasiet, om skolans nya sigill, som tagits fram under hösten.

Från vänster: Jonna och Gustav visar Söderslättsgymnasiets nya sigill vid ett besök i en klass i årskurs 9.

Fotograf: Trelleborgs kommun

Han fortsätter:

– Därför möts ett gammalt uttryck som ugglan, som finns i stenverket från 1909 på S:t Nicolai, med ett nyare uttryck i pilträdet som representerar Bastionen.

Värdeorden finns med i sigillet

Förutom att ugglan representerar enheten S:t Nicolai, symboliserar den också kunskap, som är ett av skolans värdeord. Även de två andra värdeorden ansvar och glädje finns med i sigillet.

– Vi tyckte att det var viktig att visa att vi har modet att låta mjuka värden synas på vår skola, säger Andreas Berntsen.

Populärt sigill

Sigillet har mottagits mycket väl av såväl lärare som elever, enligt Andreas Berntsen.

– Jag är otroligt glad för den respons vi fått hittills. Jag träffar elever varje vecka som frågar om de kan köpa tröjor med sigillet. Och att de vill bära skolans nya sigill bevisar att vi också lever som vi lär på SSG, säger Andreas Berntsen.

– Det finns en genuin känsla av stolthet för vår skola, såväl hos eleverna som hos alla våra medarbetare.

Nutid möter dåtid i Söderslättsgymnasiets nya sigill.

Fotograf: Trelleborgs kommun

Om sigillet

• Ugglan i sigillet symboliserar såväl S:t Nicolai-enheten som kunskap. Pilträdet representerar enheten Bastionen.
  • Kunskap, ansvar och glädje är Söderslättsgymnasiets värdeord. Ansvar symboliseras även av skölden mitt i sigillet.
  • Sigillet kopplas också till Trelleborgs kommun genom tornet, som är en del av stadsvapnet.