Låna dina balkläder hos nyöppnade Second Ting

Balklänningar, skor och kostymer – allt detta och lite till kan du låna i den nyöppnade secondhand-butiken Second Ting om du ska ta studenten på Söderslättsgymnasiet! Butiken, som invigdes igår, drivs av elever på gymnasiesärskolans handelsinriktning. Tillsammans med elever på gymnasiesärskolans bygginriktning har de också renoverat och inrett den nya butikslokalen.

Simon och Whilma driver tillsammans med sina klasskamrater den nyöppnade secondhand-butiken Second Ting.

Fotograf: Yana Broberg

– Det här är ett fantastiskt arbete som elever och lärare har gjort; man blir både stolt och varm i hjärtat, säger kommundirektör Gisela Öst, som klippte det röda bandet vid invigningen.

Hållbar konsumtion och produktion

Susanne Halldén är lärare på gymnasiesärskolans handelsinriktning. För henne och hennes elever är det viktigt att arbeta med återbruk.

– Det ligger helt rätt i tiden och är en viktig del i vårt arbete inom handel. Eleverna får arbeta med de globala målen och då med särskilt fokus på mål nummer 12, som är hållbar konsumtion och produktion. Det är också viktigt att arbeta med entreprenörskap och kreativitet, säger Susanne Halldén.

Hon berättar att eleverna har besökt andra butiker både i och utanför Trelleborg för att få inspiration till Second Ting.

– Vi har under hela hösten gjort studiebesök i butiker och tittat digitalt på bland annat inredning, tapeter, färger och blommor. Vi gjorde sedan beställningarna tillsammans, packade upp varorna och sopsorterade alla emballage. Eleverna har varit delaktiga i alla moment och beslut.

Några av eleverna berättar att de har byggt och målat hela butiken tillsammans med eleverna på bygginriktningen.

– Och vi har fått komma överens om vilken färg som ska vara på väggarna, säger en av eleverna.

Låna balkläder utan kostnad

Hos Second Ting kan du som ska ta studenten låna finkläder utan kostnad till exempelvis studentbalen. Butiken har också smycken till försäljning.

– För tillfället lånar vi bara ut balkläder och studentklänningar, men till hösten planerar vi att utöka vårt sortiment med andra kläder, säger Susanne Halldén.

Simon går andra året på handelsinriktningen. Han tycker att det är roligast att placera ut varorna i butiken.

– Men helst vill jag arbeta i en mataffär efter gymnasiet. Jag är bra på att hålla koll på att allting finns i lager, säger Simon.

Whilma går första året på gymnasiet. Precis som Simon tycker hon det är roligast att hänga upp kläderna i butiken och lägga ut smycken.

– Jag kan tänka mig att jobba i en klädesbutik efter gymnasiet här i Trelleborg, säger Whilma.

Från vänster: Kasper, Tom, Anton och Marcus på gymnasiesärskolans bygginriktning har varit med och renoverat butiken Second Ting.

Fotograf: Yana Broberg

Se filmen från invigningen av butiken Second Ting