Katarina vill se kreativitet i Draknästet

Katarina Ivholt är entreprenören som brinner för försäljning och samverkan. Därför är det självklart för henne att medverka när SSG ordnar Draknästet för skolans UF-företag. Hon kommer särskilt att leta efter kreativa och samtidigt långsiktiga företagsidéer – och inspiration.

Katarina Ivholt ser fram emot att träffa de unga företagarna.

– Jag tycker det är viktigt att vi som är etablerade stöttar och coachar ungdomarna så mycket vi kan. Det är ju våra framtida kunder, medarbetare eller konkurrenter som vi behöver förbereda inför arbetslivet, säger Katarina Ivholt.

Ser fram emot pitcharna

Hon driver sedan flera år Hotell Dannegården och restaurang Strandgatan 32 i Trelleborg. Hon har suttit med som drake i Söderslättsgymnasiets egna Draknäste-tävling förr och ser fram emot att höra vad årets UF-företag kommer pitcha.

Katrina Ivholt kommer särskilt att titta på hur de unga företagarna presenterar sig själva och sitt företag, men även kreativitet och innovation.

– Jag är själv väldigt öppen för nya idéer. Samtidigt måste det vara långsiktiga lösningar i botten.

Viktigt med samverkan

Katarina Ivholt ställer gärna upp som ”drake”, dels för att det ger henne inspiration, dels för att hon ser att samverkan mellan kommun och näringsliv är viktig.

Vilka råd ger du den som vill starta ett företag?

– Man ska brinna för sin idé, och så måste man göra en marknadsundersökning och en konkurrentanalys. Det är också bra att skaffa sig en mentor eller två, exempelvis genom att kontakta Nyföretagarcentrum eller Almi, säger hon.

Om Draknästet

I Draknästet får UF-företagen på ekonomiprogrammet och försäljnings- och serviceprogrammet chans att pitcha sina företagsidéer för lokala entreprenörer.

Övriga drakar som medverkar i årets upplaga av Draknästet är Peter Kronström, Erik Lundström, Weronica Johansson, Christer Åkesson, Liselotte Hall och Andreas Plym.

Elever på försäljnings- och serviceprogrammets eventteam är med och arrangerar Draknästet som en del av sin utbildning.