Hon är Årets lärare i Trelleborg

I förra veckan började elever och lärare ett nytt läsår på Söderslättsgymnasiet i Trelleborg. En som har sett extra mycket fram emot skolstarten är Josefin Palmgren, som mitt under sommarlovet fick veta att hon blivit utnämnd till Årets lärare i Trelleborg.

Josefin Palmgren undervisar i idrott och hälsa på Söderslättsgymnasiet i Trelleborg.

– Jag blev både glad och rörd över utnämningen och jag känner mig verkligen inspirerad att börja jobba igen efter sommaren. Jag hade dock önskat att jag visste vilka elever det är som har nominerat mig så att jag hade kunnat tacka dem personligen, säger Josefin Palmgren som arbetar som lärare i ämnet idrott och hälsa.

Priset Årets lärare baseras på nomineringar från elever och delas ut på den årliga Lärargalan i Stockholm. Enligt elevnomineringen är Josefin en lärare som ger alla en chans oavsett förkunskaper eller kön, och hon ger också eleverna mod och goda råd. Och samtidigt som hon kan skämta och skratta med sina elever så kan hon också prata allvar.

– Det stämmer att jag är ganska transparent och personlig och kan visa att jag är en människa som alla andra. Jag har också förståelse för att elever har både bra och dåliga dagar, precis som jag, och jag ser till att anpassa min undervisning utifrån såväl gruppen som individen, säger Josefin.

Hon fortsätter:

– Det är många elever som kämpar med psykisk ohälsa och jag tycker det är viktigt att visa att de inte är ensamma i sina känslor. Så jag försöker att ta mig tid att se eleverna – inte bara som elever utan som personer. Det kan göra stor skillnad för någon att fråga hur de mår eller hur deras helg har varit.

Josefin betonar att idrott och hälsa handlar så mycket mer än om bara träning.

– När jag började som lärare var det idrottsdelen i ämnet som jag gick i gång på, men har nu blivit alltmer intresserad av hälsodelen. Framför allt när jag ser hur dåligt många elever mår idag. Men om jag kan ge dem rätt redskap och insikter så att de, över tid, förstår vad de behöver göra för att må bättre, då känner jag att jag har lyckats.

Josefin menar också att ämnet idrott och hälsa lätt förknippas med prestation och resultat.

– Det kan vara positivt för många, medan det blir ett stort stressmoment för andra. Jag tycker att de mjuka värdena är viktigare i ett livslångt hälsoperspektiv än vad du presterar fysiskt i olika idrotter.

Fotnot: Juryn för Lärargalan utser vinnare av Årets lärare i varje kommun runt om i Sverige. Alla vinnarna i kommunerna är också nominerade till utmärkelse Årets lärare i sina respektive län. Dessa länsvinnare har i sin tur chansen att vinna priset Årets lä

Läs mer om Årets lärare och Lärargalan.

Mer om Josefin Palmgren

• Tränar varje dag för att må bra: ”det kan bli ett lättare styrkepass, hot yoga eller en löprunda”.
  • Brinner för att resa: ”vill uppleva nya platser och saker, men det kan lika gärna vara en tur inom Skåne som att resa till ett annat land”.
  • Jobbat på Söderslättsgymnasiet sedan 2006, började på bygg- och anläggningsprogrammet, men arbetat de senaste fem åren på samhällsvetenskapsprogrammet. Gillar mixen av att undervisa på både högskoleförberedande och yrkesförberedande program: ”även om jag har varit länge på samma arbetsplats så blir det som ett jobbyte när man byter program, med nya elever och kollegor”.