Heltidsmentorn – ett tryggt stöd genom gymnasietiden
På Söderslättsgymnasiet har en ny roll gjort entré: heltidsmentorn. En heltidsmentor innebär en extra vuxen i skolan som finns där för att stötta eleverna, både i studierna och i vardagen. Det berättar Louise Börring, som är heltidsmentor på både teknikprogrammet och el- och energiprogrammet.
Hon och hennes åtta mentorskollegor är en viktig länk mellan elever, lärare och skolans elevhälsa. Hon ansvarar för sex klasser från årskurs 1 till 3, och följer eleverna under hela deras gymnasietid.
– Det är jätteroligt att följa dem redan från årskurs 1. Det händer så mycket med eleverna under de här tre åren, menar Louise.
Stöd i elevernas vardag
En av mentorns uppgifter är att hjälpa eleverna med planering och struktur i skolarbetet. Mentorn jobbar också med skolans värdegrund och gruppdynamiken i klassen, tillsammans med eleverna, för att skapa trygghet och studiero.
– Jag träffar eleverna i helklass en gång i veckan. Men så finns det vissa elever som också vill träffas enskilt, berättar Louise.
Och eleverna behöver inte bara prata skolarbete med sin mentor; det kan handla om alla möjliga frågor som rör ens person. Mentorn kan också slussa eleven vidare till exempelvis kurator eller studievägledarna.
– Att hjälpa eleven att hitta rätt stöd är också en del av min roll som mentor, säger Louise.
Kollegor och elever positiva
Responsen på de nya heltidsmentorerna har till största delen varit positiv från både elever och lärare, tycker Louise.
– Eleverna i årskurs 2 och 3 var ju vana att ha sin lärare som mentor, men efter hand känner jag att jag har fått elevernas förtroende och jag har en fin relation med mina elever.
Det nära samarbetet med lärarna på skolan är också väldigt viktigt, menar Louise. Det kan handla om allt från att diskutera den sociala miljön i klassrummet till att vara ett bollplank i frågor som rör enskilda elevers studiestöd.
– En del lärare saknar nog att vara mentor, men jag tror att de flesta är positiva till att de nu får fokusera på undervisning och det pedagogiska uppdraget.