Elever säljer solrosor för att stötta hjälpbehövande i Ukraina

Elever på introduktionsprogrammet på Söderslättsgymnasiet har sedan i mitten av april arbetat med ett projekt för att samla in pengar till en hjälpsändning som ska gå till i Ukraina i maj. Ett sextiotal elever från programmets olika klasser har drivit upp solrosplantor medan språkintroduktionsklassen har bakat kladdkakor. I fredags såldes plantorna och kakorna till elever och personal på skolan.

Eleverna Naomie och Parissara säljer solrosplantor till biträdande rektor Emma Wiking.

Fotograf: Söderslättsgymnasiet

Naomie och Parissara går båda på språkintroduktion, och deras klass stod för försäljningen i fredags.

– Det var roligt att göra något tillsammans och att prata med andra människor än dem som går i vår klass, säger Naomie.

Hennes klasskamrat Parissara håller med och tillägger:

–  Jag har fått bättre självförtroende att våga prata med folk på svenska.

Kobe berättar att eleverna har arbetat från och till i en månads tid med att samla in pengar till barn i Ukraina.

– Jag skulle vilja göra liknande projekt igen; det var väldigt roligt att baka, säger Kobe.

Försäljningen gick över förväntan och eleverna kunde i måndags handla förnödenheter till hjälpsändningen för sammanlagt 2 200 kronor.

– Jag trodde först inte att vi skulle sälja något, men det gick jättebra. Det var nervöst för det var första gången jag gjort något sådant här, men jag vill gärna göra det igen, säger Naomie.

Elever på SSG planterar solrosor.

Fotograf: Söderslättsgymnasiet