Elever pitchar sina affärsidéer för lokala företagsdrakar

I går gick det årliga evenemanget Draknästet av stapeln på Söderslättsgymnasiet i Trelleborg, där gymnasieelever som startat ett UF-företag fick presentera sin affärsidé inför en jury bestående av lokala och regionala företagare. Eleverna går alla på handelsprogrammet, ekonomiprogrammet eller teknikprogrammet.

Från vänster: Elda, Alva, Elin (Pant-Nära UF), Henrik, Hampus, Gustav (Quality Coaster UF), Amanda, Frida, Sophia, Caroline och Tuva (Nessity UF) var några av eleverna som deltog i årets upplaga av Draknästet på Söderslättsgymnasiet.

Fotograf: Yana Broberg

Pant-Nära UF var ett av företagen som fick berätta för juryn om sin affärsidé att samla in flaskor och burkar hos företag i Trelleborg. Tjänsten är gratis i utbyte mot att Pant-Nära får panten från de insamlade flaskorna och burkarna. Pant-Nära skänker också tio procent av panten till Världsnaturfonden.

– Idén kom jag på i somras när jag och min mamma pratade om vem det är på ett företag som egentligen ansvarar för att ta hand om alla pantburkar och återvinna dem, berättar Alva som är Pant-Näras vd.

Tillsammans med sina bästa kompisar Elda och Elin bestämde hon sig för att starta Pant-Nära som ett UF-företag. Från början var det dock inte många som trodde på deras affärsidé.

– Många kompisar skrattade lite åt oss när vi berättade om tjänsten som vi tänkte erbjuda, för de tyckte inte det var något problem med att slänga flaskorna istället för att återvinna dem, säger Elda som är marknads- och produktchef.

Men redan nu har Pant-Nära en handfull kunder. Målet är att få fler kunder både inom och utanför Trelleborgs kommun.

Alla tre tycker att det är roligt att driva ett UF-företag, men ibland sätts vänskapen på prov när tre viljor ska samsas.

– Men vi är rätt bra på att skilja på arbete och fritid, säger Elin, företagets ekonomi- och personalchef.

Två andra företag som också presenterade sina affärsidéer under Draknästet var Nessity UF och Quality Coaster UF. Företaget Nessity, som vann priset Bästa Pitch, säljer necessärer av återvunna textilier medan Quality Coaster säljer glasunderlägg i gummi gjorda av spillmaterial från företaget Trelleborg AB.

– Att behöva presentera sin affärsidé och en budget inför juryn var nervöst men också lärorikt, tycker Frida som är vd för Nessity.

Henrik som är produktionschef i företaget Quality Coaster håller med:

– Det var väldigt bra att få tips och feedback från juryn. Dessutom var de snälla drakar; jag tycker de var tuffare mot förra årets UF-företag.

UF-företag/Ung företagsamhet

Ett UF-företag är ett företag som startas, drivs och avvecklas av elever under ett läsår på gymnasiet. Förutom att sälja sina produkter och tjänster ska eleverna också ta fram en affärsplan med bland annat affärsidé och budget för sitt företag.

Fotnot: I slutet av dagen delades ett antal priser ut. Några av priserna var:

• Bästa Affärsidé – Stone it UF
  • Bästa Pitch – Nessity UF