Elever på Söderslättsgymnasiet satsar på företagande – nu väntar UF-mässan
Nu är det dags för den stora UF-mässan i Malmö, där gymnasieelever från hela Skåne deltar med sina UF-företag för att marknadsföra och sälja sina produkter och tjänster.

Även Trelleborg kommer att vara representerat på mässan då alla UF-företag från Söderslättsgymnasiet deltar nu på fredag, den 28 februari. Alla har siktet inställt på marknadsföring och försäljning – och kanske tar någon av dem hem priset för bästa monter!
Gamla jeans blir trendiga diadem
UF-företaget Deimz har hittat ett hållbart sätt att skapa accessoarer. Deras affärsidé bygger på att göra diadem av gamla jeans. Materialet får de från släkt, vänner, föreningar och second hand-butiker. Deras främsta målgrupp är unga tjejer.
– Vi säljer mest på marknader, då det är lättare att nå kunderna där, men vi tar också beställningar via Instagram och marknadsför oss på TikTok, berättar Ronja Christensen som är företagets vd.
Inför UF-mässan har de dessutom skapat ett jättestort diadem för att imponera på juryn i tävlingen ”Årets monter 2025”.
– Vi vill gärna vinna den tävlingen, säger Ronja med ett leende.
Klasströjor med personlig touch
MerchMe UF fokuserar på att trycka klasströjor, främst till elever som går i årskurs 9. Företaget erbjuder tryck utifrån kundernas egna önskemål och samarbetar med en lokal tryckpartner.
– Vi tar betalt i förväg i samband med beställningarna så vi behöver inte ligga ute med så mycket pengar, berättar vd August Holmström.
Liten budget
För att starta ett UF-företag måste eleverna själva gå in med ett startkapital på 300 kronor. Dessutom kan de söka riskkapital och sponsorer till sitt företag.
– Går företaget med vinst ska riskkapitalet betalas tillbaka och sponsorerna får endast bidra med 300 kronor per person. Så det är inte så mycket man har att röra sig med, säger August.
Blir vinsten tillräckligt stor har han och de andra eleverna i företaget en plan:
– Om vi går med vinst vill vi gärna göra en resa tillsammans för pengarna, säger August.
Podden som hjälper blivande gymnasieelever
UF-företaget Enfotin UF satsar på att guida elever i årskurs 9 inför gymnasievalet genom en podcast. De har redan släppt tre avsnitt där de delar med sig av sina egna erfarenheter och tips om gymnasielivet.
– Vi har fått bra respons från vår målgrupp; många tycker att detta är ett bra initiativ, berättar Ebba Ekstrand som ansvarar för företagets ekonomi.
Ebba berättar också att till skillnad från de övriga företagen så är bidrag från sponsorer det enda sättet att få in intäkter till företaget.
– Så vårt huvudfokus är inte försäljning utan att hjälpa så många blivande gymnasieelever som möjligt. Och genom marknadsföring i sociala medier hoppas vi att elever runtom i hela Sverige kommer att hitta vår podd.
Stort engagemang och långa arbetsdagar
Alla tre UF-företagen vittnar om att det är roligt men tidskrävande att driva ett eget företag.
– Det tar mycket tid, både under skoltid och på kvällar och helger, men vi har lärt oss mycket om ekonomi, marknadsföring och hur det är att driva ett företag på riktigt, säger Mira Sörensen som ansvarar för Deimz marknadsföring.
August funderar till och med på att fortsätta med försäljningen av tröjor med tryck efter gymnasiet:
– Men i så fall kan vi inte fortsätta som UF-företag utan då behöver vi driva företaget vidare i annan företagsform.
Men de planerna ligger fortfarande en bra bit in i framtiden. Först gäller det för alla UF-företagen att slutföra förberedelserna inför mässan på fredag – och kanske kamma hem priset för årets monter!
UF-mässan och UF-företag som deltar från Söderslättsgymnasiet
Den 26-28 februari går UF-mässan av stapeln på Emporia i Malmö. Mässan är öppen för alla, både privatpersoner och företag och det är gratis inträde.
Fredagen den 28 februari deltar följande UF-företag från Söderslättsgymnasiet:
- DEIMZ UF
- EnFotIn
- GårdsTöserna
- MerchMe
- MK UF
- Mustverket
- Photoality
- ReLiveUF
- WashUP UF
- Second Ting UF