Elever på Söderslättsgymnasiet ger ut bok om psykisk ohälsa bland unga

När Matilda Holmqvist och hennes klasskompisar på handels- och administrationsprogrammet skulle hitta en affärsidé för sitt UF-företag var de alla eniga om att de ville arbeta med något meningsfullt. Det blev en bok om psykisk ohälsa bland unga.

Från vänster: Matilda Holmqvist (infälld i bilden), Sofia Eriksson, Alice Holmkvist, Wilma Enehov och Douglas Persson på HA-programmet har skrivit en bok om psykisk ohälsa bland unga.

Fotograf: Söderslättsgymnasiet

– Psykisk ohälsa är ett växande problem hos unga och det är något som vi ville uppmärksamma. Jag älskar att skriva och att skriva en bok har alltid verkat som en rolig utmaning. Så vi bestämde oss för att ge ut en bok om psykisk ohälsa, berättar Matilda Holmqvist, vd för UF-företaget Moani.

Förutom Matilda Holmqvist består företaget av Wilma Enehov, vice vd, Alice Holmkvist, marknadsföringsansvarig, Sofia Eriksson, kommunikationsansvarig och Douglas Persson som är ekonomiansvarig. Tillsammans med kuratorer, läkare, sjuksköterskor och specialpedagog har de fem klasskompisarna skrivit Boken om psykisk ohälsa – en bok som alla föräldrar bör läsa. Boken tar bland annat upp frågor kring hur man kan hantera psykisk ohälsa om någon i ens närhet drabbas och vilka tidiga tecken man kan vara extra uppmärksam på.

– Boken är främst tänkt att fungera som en handbok för föräldrar som behöver mer information om ämnet, men egentligen kan alla som vill veta mer om psykisk ohälsa bland unga läsa den, menar Matilda Holmqvist.

Hon och hennes klasskompisar ser nu med spänning fram emot boksläppet och de hoppas att många kommer att uppmärksamma och köpa boken.

– Vår bok är finansierad med hjälp av privatpersoner som har gått in med allt mellan tio och 300 kronor. En eventuell vinst från bokförsäljningen ska främst gå till att trycka fler böcker om efterfrågan finns. Vi har även planer på att göra armband och halsband med olika betydelser. Eventuell vinst från smyckesförsäljningen kommer att gå till någon organisation kopplad till psykisk ohälsa, säger Matilda Holmqvist.

Fotnot: Handels- och administrationsprogrammet har blivit försäljnings- och serviceprogrammet. Handels- och administrationsprogrammet gäller fortfarande för elever som påbörjade sin utbildning innan utgången av juni 2022. För elever som påbörjade sin utbildning efter den 1 juli 2022 gäller försäljnings- och serviceprogrammet.