Elever på FS-programmet medverkar i årets poesifestival

Idag, den 21 mars, är det Världspoesidagen. I Trelleborg har dagen firats med den återkommande poesifestivalen, som i år gick av stapeln på Kulturhuset, där det bland annat genomfördes workshops, pop-up poetry och utställningar med dikter skapade av barn och unga.

Från vänster: Kalle, Jonatan, Axel, Hampus, Gabriel och Hugo har arbetat med Poesifestivalen 2023 i Trelleborg sedan i februari.

Fotograf: Lars Svensson

Några som medverkat i planeringen och genomförandet av poesifestivalen är elever i årskurs 2 på Söderslättsgymnasiets försäljnings- och serviceprogram. Linda Petersson, som är lärare på programmet berättar att eleverna har haft nytta av programkurserna under arbetet med poesifestivalen.

– Bland annat har de fått använda sig av sina kunskaper inom kurserna evenemang, entreprenörskap och marknadsföring, säger Linda Petersson.

Eleverna har arbetat med poesifestivalen sedan i februari. De har brainstormat kring hur de ska lägga upp sitt arbete och därefter genomfört planerna. Det har inte varit helt enkelt, men de har fått mycket praktisk erfarenhet av vad det innebär att arbeta med ett evenemang.

– Det är kul att se hur ett skolarbete blir verklighet; det blir en helt annan tyngd, säger Axel.

Eleverna tycker att de i stort sett haft tillräckligt med tid att planera och genomföra projektet, men de menar att det hade underlättat att ha lite mer struktur och ramar.

– Vi visste inte riktigt hur vi skulle prioritera vårt arbete, men jag har i alla fall lärt mig att när det uppstår hinder och problem så måste man lösa det tillsammans med gruppen och övriga klasskompisar, säger Jonatan.

Hampus tycker att han har växt som person under projektets gång och hans dröm är att någon gång får jobba med ett FIFA-evenemang.

– Det hade varit riktigt kul, säger Hampus.