Elever från SSG på väg till Zambia för att bygga klassrum

Fem elever på Söderslättsgymnasiets bygg- och anläggningsprogram står just nu i startgroparna inför en spännande resa. I slutet av oktober åker de till Zambia för att hjälpa till att bygga om en lagerlokal till två klassrum i en by där det varken finns el eller rinnande vatten.

Bakre raden, från vänster: Titus, Melvin och Rasmus. Främre raden, från vänster: Ludvig och Aston.

Ett stipendium på 50 000 kronor från Olof Palmes minnesfond möjliggör resan till Zambia där eleverna ska arbeta som volontärer i ett projekt som ger lantbrukarbarn i området Kakoma chansen att få en utbildning. Genom sitt volontärarbete blir eleverna ambassadörer för såväl Söderslättsgymnasiet som Trelleborgs kommun.

– Man fick ansöka om att åka och efter intervjuer blev några av oss i klassen utvalda till projektet, berättar Ludvig, som går tredje året på bygg- och anläggningsprogrammet.

Utmaningar i en ny miljö

I drygt två veckor kommer eleverna att bo i byn, mitt i lokalbefolkningens vardag, och de kommer att möta helt andra förhållanden i Zambia än vad de är vana vid här hemma. Arbetsdagarna är långa, från tidig morgon till sen kväll; det kommer att vara drygt 30 grader och att arbeta utan el innebär att de får förlita sig helt på handverktyg. Detta ställer stora krav på elevernas uthållighet och samarbetsförmåga, men de ser fram emot utmaningen.

– Vi har förberett oss en hel del innan och arbetat med projektet väldigt mycket. Bland annat har vi kontaktat flera företag för att be dem sponsra oss med verktyg och material, säger Melvin.

– Det är ett stort projekt som krävt mycket planering, säger Ludvig. Vi har fått bilder på hur lokalen ser ut, men sedan har vi fått gå på ungefärliga mått och själva besluta om vilket och hur mycket material vi behöver.

Safari

Den mesta tiden kommer eleverna att arbeta i projektet, men det kommer även att finnas en del tid till att uppleva Zambias natur och kultur. En av höjdpunkterna på resan är en två dagars safari där de får chansen att se Afrikas vilda djur på nära håll.

– Safarin får vi själva betala, berättar Rasmus. Sista dagen kommer vi också att få besöka en marknad i närmaste stad.

En resa för livet

Alla killarna ser fram emot resan och de tror att de kommer att få en annan bild av världen och lära sig att bättre uppskatta det de har här hemma.

–Det ska bli spännande att se hur människor lever i Zambia, säger Titus.

Aston håller med och tillägger:

– Det kommer att bli en upplevelse för livet.