Ekonomiprogrammet och samhällsvetenskapsprogrammet populärast i årets gymnasieval

Ekonomiprogrammet är det program som har fått flest sökande i år på Söderslättsgymnasiet i Trelleborg. Det visar statistik från årets gymnasieval. 80 elever har ekonomiprogrammet på Söderslättsgymnasiet som sitt förstahandsval, vilket är en ökning med cirka fjorton procent jämfört med förra året.

Precis som på övriga gymnasieskolor i Sverige har ekonomiprogrammet och samhällsvetenskapsprogrammet många sökande i årets gymnasieval.

Även samhällsvetenskapsprogrammet har fler sökande till sina platser i år. 66 elever har detta program som sitt förstahandsval i år jämfört med 47 elever i fjor.

– Även på övriga gymnasieskolor i Sverige har ekonomiprogrammet och samhällsvetenskapsprogrammet många sökande, säger Andreas Berntsen, rektor på Söderslättsgymnasiet.

Många sökande till el- och energi och industri

Statistiken visar också att antalet sökande till industriprogrammet ökar jämfört med förra året. 14 elever har sökt programmet som sitt förstahandsval, vilket är en ökning med cirka 27 procent jämfört med 2021. Även el- och energiprogrammet har, för andra året i rad, ett ökat antal förstahandssökande. I år har 68 elever programmet som sitt förstahandsval; 2021 var den siffran 51.

– I år har vi totalt 385 förstahandssökande till 346 platser, vilket är glädjande och jag är övertygad om att alla platser på våra nationella gymnasieprogram kommer att fyllas efter omvalsperioden, precis som de har gjort de senaste åren. Samtidigt är vi glada för att så många elever från andra kommuner än Trelleborg fått upp ögonen för vår fina skola, säger Andreas Berntsen.