”Drakar” bedömde UF-företag på SSG

Det var mycket nerver när 22 UF-företag i veckan skulle pitcha sina idéer för inbjudna entreprenörer i den lokala versionen av tävlingen Draknästet. I kulisserna fanns elever från årskurs 2 på försäljnings- och serviceprogrammet som ingått i arrangörsgruppen.

Draknästet är en väletablerad tradition på Söderslättsgymnasiet. Bland de så kallade drakarna – lokala företagare och entreprenörer – fanns både debutanter och erfarna jurymedlemmar.

– Det är nervöst att presentera inför så många människor! Vi har övat och fått feedback och sedan utvecklat vår presentation, säger Beatrice Gautvik.

tre gymnasieelever utanför aulan
Oscar Wong, Beatrice Gautvik och Izak Michelsen var taggade inför sin pitch.

Hon går ekonomiprogrammet och driver tillsammans med klasskompisarna Izak Michelsen och Oscar Wong UF-företaget Reballs UF. Deras affärsidé går ut på att samla in och sälja begagnade golfbollar.

– Eftersom vi kom igång tidigt har vi redan en del kapital. Om vi skulle vinna några prispengar i Draknästet skulle vi investera i ny utrustning, som till exempel håvar eftersom vi letar efter bollar i sjöar, säger Beatrice.

Tre minuters pitch

Konceptet i Draknästet är enkelt. Varje företag har tre minuter på sig att presentera sin idé och sin verksamhet. Därefter får drakarna ställa frågor till eleverna. När alla företag presenterat sig utses tre företag som vinner en summa pengar att investera i sin verksamhet.

Totalt var det 22 företag som pitchade under årets Draknäste. UF-företag startas av elever i årskurs 3 på både ekonomiprogrammet och försäljnings- och serviceprogrammet.

två elever på scen
Elever från årskurs 2 på försäljnings- och serviceprogrammet arrangerade dagen.

Arrangeras av elever

Sedan några år är även eleverna i årskurs 2 på försäljnings- och serviceprogrammet involverade i Draknästet. Som en del av sin utbildning är de med och arrangerar dagen – från de allra första förberedelserna till genomförandet.

– Jag är till exempel med i administratörsgruppen. Vi har gjort körschema för dagen och planerat, säger Kevin Gottfriden.

Vinnande UF-företag

Bästa affärsidé: Flydie UF

Bästa hållbarhetstänk: Rescent UF

Bästa pitch: Jamplates UF

Drakarna i årets jury

Peter Kronström, ordförande i Trelleborgs företagarklubb

Therese Larsson, driver Rumeriet

Albin Nilsson, driver Restaurang Glas och Siluett

Katarina Ivholt, driver Hotel Dannegården och olika fastighetsbolag

Karina Puusaari, driver CMM Group samt representerar företagarnätverket Viqtoria

Erik Lundström, driver Entré och Smygehuk kiosken