Årets UF-företag kan finnas i Trelleborg

Killarna bakom Skånegården UF har jobbat hårt sedan de startade sitt företag i september, både under skoltid och på fritiden. Och slitet har gett resultat, för nu har de chans att vinna titeln årets UF-företag.

I år har det startats nästan 1300 UF-företag i hela Skåne. De som vill vara med och tävla i någon av de olika kategorierna i UF-mästerskapen har fått kvala sig fram, genom att hålla presentationer och skriva rapporter.

– I vår kategori, årets UF-företag är det tio kvar som tävlar i regionfinalen på fredag 15 mars. Alla ska göra en fem minuter lång pitch, och tre går vidare och får representera Skåne i SM, berättar Rasmus Tobiaeson.

Skånegården UF består av Elias Wictorin, Albin Tilly, Rasmus Tobiaeson och Olle Lindström.

Fotograf: Fanny Nyberg

Skånegården UF består av honom, Albin Tilly, Elias Wictorin och Olle Lindström. Deras affärsidé bygger på ett samarbete med lokala livsmedelsproducenter. Kunden beställer matvaror från lokala gårdar, betalar via swish och får sedan varorna levererade hem till dörren, av killarna i företaget.

Svårt i början

Idén väcktes ganska tidigt, och sedan har de arbetat på snabbt.

– Vi gjorde vår första leverans i början av oktober, så fort vi hade startat vårt bankkonto, berättar Rasmus Tobiaeson.

Den största utmaningen har varit att förklara konceptet för gårdsbutikerna och producenterna. När det väl lossnade har det mesta rullat på. I nuläget samarbetar de med sju olika leverantörer, och förhandlar med en åttonde. Totalt kan de erbjuda 44 olika produkter.

Inledningsvis var det mest släktingar och vänner som beställde, men plötsligt började det dyka upp okända namn. Företaget marknadsförs bland annat via sociala medier och genom fysisk närvaro på olika marknader.

– Men det är även kunder som rekommenderar sina vänner och familj om oss, säger Elias Wictorin.

Har växt som människor

Alla fyra killarna går i samma klass på ekonomiprogrammet och brukar även umgås utanför skolan. De kom tidigt fram till att de hade samma höga ambitionsnivå, och har delat på allt arbete.

Nätverkandet, jakten på nya kunder och det ekonomiska resultatet har varit motivationen genom hela resan, som avslutas den 30 april då företaget ska vara avvecklat.

– Det är tråkigt att det snart är slut, men samtidigt kul att se vad vi lyckats åstadkomma. Vi har växt, både som företag och människor, säger Albin Tilly.

Han får medhåll av de andra.

– Ja, vi har fått lite blodad tand, säger Olle Lindström.

Inför fredagens tävling är de både taggade och lite nervösa. En vinst skulle betyda mycket, men samtidigt är de stolta över att vara det första företaget på Söderslättsgymnasiet på flera år som kommit såhär långt.

Besök Skånegården UF:s webbplats skanegardenuf.qbutik.se.

Skånegården UF i siffror

Det ursprungliga målet var att omsätta 60 000 kronor, men målet har höjts till 85 000 kronor. Just nu ligger omsättningen på cirka 71 000 kronor.

Resultatet just nu är cirka 22 000 kronor.

I nuläget har företaget sålt ägg för cirka 25 000 kronor.

Via företagets hemsida har det gjorts 278 beställningar av totalt 120 olika kunder.