Årets gymnasieval: Fler elever väljer Söderslättsgymnasiet

Antalet förstahandssökande till Söderslättsgymnasiets tio nationella program ökade i årets gymnasieval, jämfört med 2022. Det visar preliminära siffror från gymnasievalet. Totalt har 397 elever, som ska börja gymnasiet till hösten, valt Söderslättsgymnasiet i första hand – jämfört med 385 elever förra året.

Många elever som ska börja gymnasiet till hösten har Söderslättsgymnasiet som sitt förstahandsval.

– Söderslättsgymnasiet fortsätter sin resa som en viktig utbildningsanordnare i regionen och vi ser att fler elever med annan hemkommun än Trelleborg väljer att studera hos oss, säger Andreas Berntsen, rektor på Söderslättsgymnasiet.

Högre meritvärden

Efter första sökomgången, som avslutades den 15 februari, har nästintill samtliga gymnasieprogram på Söderslättsgymnasiet fyllt sina platser med förstahandssökande elever och meritvärdena har gått upp.

– Vi har ett fåtal platser kvar till några av våra program, men dessa fylls på snabbt så jag rekommenderar alla intresserade elever att se över sina gymnasieval inför andra sökomgången i april, säger Andreas Berntsen.