Elevintervju med Oscar och Rusmir

Rusmir och Oscar går första året på barn- och fritidsprogrammet samtidigt som de går på NIU, Nationell idrottsutbildning. De sökte till programmet för att de vill arbeta med barn och ungdomar och för att de kan kombinera gymnasieutbildningen med en satsning på elitfotboll.

Oscar (t v) och Rusmir kombinerar studier på barn- och fritidsprogrammet med en elitsatsning på fotbollen.

Att programmet var rätt för Rusmir märkte han då han tränat barn och ungdomar i fotboll.

– Jag passar bra med barn och ungdomar och skolan har riktigt bra instruktörer i fotbollen. Fotbollstränaren utvecklar oss alla individuellt, säger Rusmir.

Även Oscar läser första året på barn- och fritidsprogrammet samtidigt som han går på NIU. Det som lockade Oscar till programmet var att ämnena passar bra ihop med hans fotbollssatsning.

– Jag ville satsa på fotbollen men även ha en bra utbildning, säger Oscar.

Oscar pendlar från Malmö med tåget varje dag.

– Det är inga problem. Tåget är smidigt och det går snabbt att ta sig mellan stationen och skolan, tycker Oscar.

Enligt Oscar är fotbollsträningarna det bästa med skolan.

– Fotbollstränaren ger oss alltid tuffa utmaningar, säger Oscar.