UF-företaget bidrar i kampen mot pandemin

Trots pågående pandemi eleverna på handels- och ekonomiprogrammet som vanligt med sina UF-företag under sitt sista år på Söderslättsgymnasiet. På vissa sätt har pandemin och restriktionerna försvårat arbetet, men CoBand UF har hittat en affärsidé där coronaviruset spelar en central roll.

UF-företaget CoBand tillverkar och säljer armband med coronarelaterade budskap.

Fotograf: CoBand UF

Företaget CoBand UF drivs av sex killar i EK18A. När de skulle starta företaget i höstas tog det ett tag innan de landade i sin affärsidé.

– Vi ställde oss frågan, vad ligger rätt i tiden? Då kom vi fram till att vi skulle sälja pärlarmband med olika budskap relaterade till corona. 10 procent av vår vinst går till WHO:s Covid-19 fond, säger Gustav Sjölin som har rollen som vd.

Övriga medlemmar i företaget är Benjamin Bergqvist som är marknadsförare, Erik Hemborg som är säljare, Jacob Fridlund, ekonomichef, Rasmus Billgren, personalchef och Viking Regmyr, ansvarig för produktion och inköp.

De producerar själva armbanden som kan fås i olika färger och tre olika budskap:

• Stay safe
  • Fuck corona
  • I survived

– Vi tyckte att det var roligt att jobba med något som vi själva kan skapa. Då slipper vi vara beroende av en leverantör, säger Jacob Fridlund.

På grund av pandemin är det förstås ett annorlunda år att jobba med UF. De fysiska säljtillfällena och möjlighet till kundmöten har uteblivit och den traditionella mässan för UF-företag som brukar arrangeras på Emporia är inställd. Istället pågår det under vecka 11 en digital mässa, E-week där företag från hela Skåne kan visa upp och sälja sina produkter eller tjänster.

– Det är klart att det hade varit lättare för oss att nå till många om allt varit som vanligt och vi kunde ha mässan på Emporia, säger Jacob Fridlund.

CoBand UF har dock valt att inte delta på E-week, främst för att deras försäljning trots allt går väldigt bra. Armbanden har de sålt i första hand via sociala medier men även genom att samarbeta med lokala företag som ställt upp som återförsäljare.

Killarna menar att arbetet med UF-företaget är en av de roligaste uppgifterna de haft under sin gymnasietid.

– UF är väldigt lärorikt. Under två år har vi fått lära oss grunderna i ekonomi och företagande och nu får vi testa praktiskt att driva ett eget företag, säger Benjamin Bergqvist.

Rådet till kommande tredjeårselever är att hitta en affärsidé som de brinner för. Det gör att man vill jobba ofta och mycket, vilket behövs för att lyckas.

– Det är även viktigt att i ett tidigt skede sätta rutinerna för samarbetet inom företaget, säger Rasmus Billgren.