UF-företagare satsar på den amerikanska marknaden

Vad gör man när man vill ha en full body tracker till sitt VR-spel, men inte har råd att köpa någon? Jo, man kan uppfinna en egen. Det var i alla fall vad Anton Bill Månsson gjorde. Nu planerar han att lansera sin produkt på den amerikanska marknaden.

Anton Bill Månsson hoppas på att få ut sin tracker på den amerikanska marknaden i sommar.

Fotograf: Yana Broberg

Anton Bill Månsson går sista året på tekniska programmet, med inriktning design- och produktutveckling, på Söderslättsgymnasiet i Trelleborg. Hans stora intresse är VR-spel.

– När jag har spelat har jag sett att många andra spelare använder sig av full body tracking. Det hade jag också gärna velat ha, men jag har inte råd med det. Så jag kom på idén att göra en egen tracker till en mycket lägre kostnad, berättar Anton.

UF-företaget blev startskottet

Ungefär samtidigt som Anton kom på idén att göra sin egen VR-tracker av en enkel kamera och några reflexer, var det dags att börja jobba med UF i skolan. UF står för Ung företagsamhet och går ut på att gymnasieelever under ett läsår startar, driver och avvecklar ett UF-företag med stöd från lärare och rådgivare från näringslivet.

– UF var starten på min produkt; utan UF hade jag nog inte gått vidare med idén, säger Anton.

Under årskurs 2 drev Anton sitt UF-företag tillsammans med några andra klasskompisar. Trackern fick en del uppmärksamhet under förra hösten bland kompisar och bekanta, men det var först i våras som det började ta fart på riktigt.

– Under våren fortsatte vi att vidareutveckla produkten och vid ett tillfälle uppmärksammades den av en irländsk YouTuber. Någon på redaktionen för världens största VR-tidning såg YouTube-inslaget och ville skriva en artikel om oss. Vi hamnade faktiskt på förstasidan av tidningen, berättar Anton med ett leende.

Efter tidningsartikeln började såväl intresserade privatpersoner som företag höra av sig till Anton och hans klasskompisar.

– Vi började ta förbeställningar, men det var ett stort misstag. När vi började få in beställningar för flera hundra tusen meddelade företaget vars betalningstjänst vi använde oss av, att vi inte längre fick använda deras tjänst. De blev väl lite rädda av någon anledning. Så vi fick refunda alla köp och det var surt, säger Anton.

Nya samarbetspartners

Även om tanken är att ett UF-företag ska avvecklas i slutet av ett läsår så fortsatte Anton att utveckla produkten under sommarlovet. Hans klasskompisar var dock inte längre med i företaget och han började leta efter andra samarbetspartners.

Anton berättar att de flesta företag som han träffade var ganska tråkiga och de var mest intresserade av hur man kunde tjäna mer pengar på produkten.

– Jag drivs inte av pengar, utan jag går i gång på tekniken och på att hitta lösningar. Det är också kul att kunna påverka marknaden i den riktning som jag vill, menar Anton.

Till slut föll valet av samarbetspartner på ett halländskt företag.

– Det klickade och jag kände att det här var personer som jag ville jobba med. Nu äger vi produkten tillsammans, säger Anton.

Han fortsätter:

– Nu har vi bestämt oss för att vidareutveckla produkten ytterligare innan vi börjar sälja den. Jag hoppas att vi får ut trackern på marknaden till sommaren 2022 och då riktar vi i första hand in oss på USA, som är en av de största marknaderna för VR-produkter.

Satsar på sitt företag

Efter studenten i vår ska Anton satsa helt på sin produkt och företaget. Universitetsstudierna får vänta.

– Det är inte helt problemfritt att göra detta samtidigt som jag går i skolan. Jag jobbar både kvällar och helger med produkten och tiden räcker inte riktigt till åt både jobb och skolarbete. Så just nu får jag prioritera företaget för det är ju där jag vill att min framtid ska vara, menar Anton.

Om två år hoppas han att företaget har vuxit så pass att han kan ha några anställda.

– Jag har många idéer på gång och med fler i företaget kommer vi att kunna ta fram och utveckla fler produkter, säger Anton.

Fotnot:
Virtual reality är en datorgenererad simulation som tillåter användaren att interagera med en virtuell värld, exempelvis ett VR-spel.

En VR-tracker (eller spårare) återskapar verkliga kroppsrörelser i en virtuell värld.