Låt oss hjälpas åt att göra studentveckan till en fest

För att alla våra studenter ska få en fin och minnesvärd studentvecka är det viktigt att alla hjälps åt att följa lagar och regler och att vi visar varandra hänsyn.

Tillsammans hjälps vi åt att göra studenten till en minnesvärd fest.

Alkohol

Det är förbjudet att dricka alkohol under skoltid. Onyktra studenter riskerar att bli avstängda, vilket exempelvis kan leda till att de på studentdagen inte får lov att springa ut tillsammans med sina klasskamrater. Och självklart är all användning och hantering av narkotika brottsligt.

Tänk på att personer under 20 år inte får köpa alkohol från handel utan enbart på restaurang med serveringstillstånd. Det är också olagligt att sälja, köpa ut eller ge bort starköl, vin och sprit till personer under 20 år. Polisen har möjlighet att ingripa mot ungdomar under 20 som är berusade ute på stan och/eller bär på alkohol. Ofta hälls alkoholen ut direkt på plats.

Glöm inte vattnet

Vatten är den allra bästa törstsläckaren. Ett tips till alla studenter är att ha med sig en vattenflaska under studentveckans aktiviteter!

På studentdagen bjuder insatsen Varannan vatten alla studenter på vatten utanför Söderslättsgymnasiets matsal innan det är dags för utspring.

Trafik

Det är givetvis alltid viktigt att följa trafikregler och studentfirandet utgör inget undantag. Tyvärr har det genom åren inträffat tragiska olyckor runt om i landet, just i samband med studentfirande. Låt oss hjälpas åt att förhindra sådana händelser. Här vilar ett stort ansvar på såväl förare som studentfirande ungdomar.

Trafikverkets information om studentflak och karnevalståg

Avstänga gator och parkeringar

På trelleborg.se finns en sammanställning av hur trafik och parkering i centrala Trelleborg påverkas av utspringet.

Fordon som har anknytning till studenternas skolavslutning (det vill säga fordon som ska köra elever i kortege) kommer att släppas in och ut på Stortorget av polis och personal från cirka klockan 12:30. Observera att parkeringsplatserna på Stortorget är begränsade så det är först till kvarn som gäller.

Pyroteknik

På senare år har studenter runt om i landet använt smällare, bengaler, med mera. Det är mycket farligt, framför allt på studentflak där alla står nära varandra. Räddningstjänsten i Trelleborg uppmanar därför alla att inte använda någon som helst form av pyroteknik. Att använda sig av pyroteknik utan tillstånd är även ett brott mot ordningslagen.

Dags för utspring

För att undvika trängsel vid utspringet på S:t Nicolai, fredagen den 14 juni, uppmanar vi dig som vill se våra studenter, att komma när det är dags för den student eller klass som du vill uppvakta. När utsläppet är genomfört lämnar studenterna med sina anhöriga och vänner området för att ge plats för nästa klass.

Tider för alla avgångsklassers utspring

Trygghetsvärdar och polis

Trygghetsvärdarna har utökad bemanning under studentveckan. Polisen kommer närvara och verka för att studenten ska kunna genomföras på ett tryggt och säkert sätt.