Snart dags för studentveckan

Ett läsår går fort – snart är det dags för den årliga studentveckan på Söderslättsgymnasiet där grande finale är treornas utspring på S:t Nicolais stora trappa. Som vanligt står brännboll och spex på schemat, men nytt för i år är studentgalan i Parken med stipendieutdelning på torsdagskvällen.

Mellan den 12 och 16 juni är det Studentveckan på Söderslättsgymnasiet.

Program för studentveckan

Måndag 12 juni

• 10.00-12.00: Spexparad. Foodtruck och fotografering efter paraden

Tisdagen 13 juni

• 09.00-14.00: Brännbollsturnering, Köpinge konstgräsplan

Onsdagen 14 juni

• 10.00-12.00: Generalrepetition av studentspexet på Södan

Torsdagen 15 juni

• 8.15-9.15: Avslutningsaktivitet årskurs 1 och årskurs 2 på respektive program/klass
  • 10.00-12.00: Spexdans på Södan. Hela skolan får titta på spexet.
  • 18.00-22.00: Studentgala och stipendieutdelning i Parken

Fredagen 16 juni – studentdagen

• 9.30-10.30: Avslutningsceremoni IMSA19
  • 14.00: Utspring på S:t Nicolai – schema för utspringet
  • 16.00: Avslutningskortege sker från Stortorget

Hjälps åt att göra studentveckan till en fest

För att alla studenter ska få en fin och minnesvärd studentvecka är det viktigt att alla hjälps åt att följa lagar och regler och att vi visar varandra hänsyn.

Det är förbjudet att dricka alkohol under skoltid. Onyktra studenter riskerar att bli avstängda, vilket exempelvis kan leda till att de på studentdagen inte får lov att springa ut tillsammans med sina klasskamrater. Och självklart är all användning och hantering av narkotika brottsligt.
Tänk på att personer under 20 år inte får köpa ut alkohol. Det är också olagligt att sälja, köpa ut eller ge bort starköl, vin och sprit till personer under 20 år. Polisen ska ingripa mot ungdomar under 20 som är berusade ute på stan och/eller bär på alkohol. Ofta hälls alkoholen ut direkt på plats.

Det är givetvis alltid viktigt att följa trafikregler och studentfirandet utgör inget undantag. Tyvärr har det genom åren inträffat tragiska olyckor runt om i landet, just i samband med studentfirande. Låt oss hjälpas åt att förhindra sådana händelser. Här vilar ett stort ansvar på såväl förare som studentfirande ungdomar.

Trafikverkets information om studentflak och karnevalståg

På senare år har studenter runt om i landet använt smällare, bengaler, med mera. Det är mycket farligt, framför allt på studentflak där alla står nära varandra. Räddningstjänsten i Trelleborg uppmanar därför alla att inte använda någon som helst form av pyroteknik.

För att undvika trängsel vid utspringet på S:t Nicolai, fredagen den 16 juni, uppmanar vi dig, som vill se våra studenter, att komma när det är dags för den student eller klass som du vill uppvakta. Det finns parkeringsmöjligheter bakom skolan (gamla Övre). När utsläppet är genomfört lämnar studenterna med sina anhöriga och vänner området för att ge plats för nästa klass.

Trygghetsvärdar och Varannan vatten

Trygghetsvärdarna har utökad bemanning under studentveckan. Vid studenten/skolavslutningen den 16 juni kommer även förebyggandeenheten från socialförvaltningen att finnas ute på fältet. Polisen har ökad tillsyn på ungdomssamlingar och samlingsplatser, mot bakgrund av tidigare ordningsstörningar.

På studentdagen bjuder Varannan vatten studenterna på vatten utanför Söderslättsgymnasiets matsal innan utspring.

Stortorget och Söderslättsgymnasiets parkering avstängt för trafik

I centrala Trelleborg påverkas trafiken inför och under studentdagen den 16 juni. Söderslättsgymnasiets parkering stängs av tisdagen den 13 juni, klockan 16.00 och öppnas igen fredagen den 16 juni, klockan 18.00.

Stortorget är avstängt för trafik från och med torsdag 15 juni, klockan 16.00 till den 16 juni, klockan 20.00. Under denna tid är även parkeringsplatserna för rörelsehindrade på Stortorget avstängda, men istället finns det möjlighet att parkera på Nygatan (där det vanligtvis är 30-minuters parkeringen).