Ny elevkårsstyrelse har fokus på gemenskap och sammanhållning

I februari valdes en ny styrelse till Söderslättsgymnasiets elevkår. De flesta styrelsemedlemmar är nya på sina poster utom Ella Mårtensson och elevkårsordförande Tindra Norlin.

Söderslättsgymnasiets nya elevkårsstyrelse 2024. Från vänster, övre raden: Seth Johansson, Zacharias Sandgren, Ruben Andersson. Från vänster, nedre raden: Beatrice Gautvik, Tindra Norlin. Styrelsemedlemmarna Ella Mårtensson, Elina Christensen och Ida Simonovska saknas på bilden.

Fotograf: Yana Broberg

– Vi i styrelsen fortsätter vårt arbete från förra året med att fokusera på våra medlemmars bästa, säger Tindra Norlin.

Hon betonar att det ger fördelar att vara medlem i skolans elevkår.

– Exempelvis så jobbar vi nu för att det ska vara enklare för våra medlemmar att hitta sommarjobb och praktik. Den 12 april kan den som är medlem i elevkåren träffa företaget Connect by School som kan förmedla kontakter till jobb och praktikplatser. Detta är första gången vi testar det här konceptet och slår det väl ut så hoppas vi kunna fortsätta erbjuda tjänsten till våra medlemmar.

Viktigt med gemenskap och sammanhållning

Beatrice Gautvik, som är styrelsens ekonomiansvarig, menar att det är viktigt att jobba för gemenskap och sammanhållningen på skolan, men inte bara för elevkårens medlemmar utan för alla elever.

– Vi vill jobba för att elever ska välja Söderslättsgymnasiet för att det händer roliga saker här hela tiden, inte bara under studentveckan.

Med evenemang och gemensamma aktiviteter för hela skolan vill elevkåren stärka skolandan på Söderslättsgymnasiet. Zacharias Sandgren, som är eventansvarig, berättar att Poängjakten är ett exempel på en sådan aktivitet.

– Poängjakten är för alla årskurser och program.

Gratis medlemskap

Ruben Andersson är vice ordförande. Han uppmanar alla elever som går på Söderslättsgymnasiet att gå med i elevkåren.

– Att vara medlem kostar ingenting!

Seth Johansson, som är elevkårens sekreterare tillägger:
– Du blir enkelt medlem genom att kontakta oss i styrelsen med ett DM på vårt instagram-konto @ssgelevkaren

Vad är en elevkår?

En elevkår är en självständig ideell förening av elever, för elever. Precis som i andra föreningar så leds elevkåren av en styrelse som medlemmarna väljer. Skolledning och lärare får inte påverka kårens arbete, däremot vinner alla på ett gott samarbete.
Källa: Sveriges Elevkårer