Franska upplevelser på menyn när SSG-elever besöker Paris

För andra året i rad fick elever som läser franska på Söderslättsgymnasiet chansen att åka till Frankrikes huvudstad Paris. Vi har pratat med Jonatan och Bruno, som är två av eleverna som var med på resan till ljusets och kärlekens stad i början av april.

I början av april fick Bruno och Jonatan chansen att åka på skolresa till Paris med sin franskagrupp på Söderslättsgymnasiet.

Fotograf: Foto: Privat

Både Jonatan och Bruno tycker att det var en häftig upplevelse att få resa med skolan till Paris och lära sig mer om hur fransmännen lever.

– Vi såg många sevärdheter och besökte elever på Svenska skolan i Paris. Vi fick även pröva den franska maten. Det blev både sniglar och ostron, berättar Jonatan.

Bruno säger att det som var annorlunda jämfört med Sverige var att människorna i Paris var mer öppna mot varandra ute på stan.

– På bussar och i tunnelbanan satte sig folk bredvid varandra och började prata även om de inte kände varandra.

I sommar ska Frankrike vara värdland för OS, något som märktes, enligt Jonatan.

– De höll på att bygga om på många ställen och stadshuset var pyntat med OS-flaggor.

Bruno betonar dock att de kände sig trygga hela tiden.

– Men vi hade fått rådet att smälta in i mängden och inte se ut som en typisk turist.

30 000 steg – varje dag

Paris gjordes mestadels till fots och båda killarna tyckte det var roligt att få gå runt och upptäcka staden i lugn takt. Tillsammans med sin lärare, som bott i Paris, fick de se många delar av staden som kanske inte den vanliga turisten upptäcker.

– Vi gick cirka 30 000 steg per dag, från 8 på morgonen till 8 på kvällen, men det var det värt, säger Jonatan.

Frankrike lockar

Jonatan och Bruno läser franska för att de tycker att det är ett fint språk och för att de har släktingar som läst franska.

– Jag skulle kunna tänka mig att plugga eller jobba i Frankrike efter gymnasiet, säger Jonatan.

Bruno uppmanar alla elever att följa med på skolresan till Frankrike om de kan:

– Ta verkligen chansen om du får den!